INTERNATIONAAL KUNSTENAARSCOLLECTIEF
ESPRIT D’ART
Dominique Lenaers (B)
Creatieve duizendpoot Dominique Lenaers (1962) studeerde af (1986) als Grafisch Ontwerper aan het Stedelijk Hoger Instituut voor Visuele Communicatie en Vormgeving te Genk.
Zij bracht een eigen modelijn uit (Dominique Derenesse), was ondermeer jaren werkzaam als interieurarchitecte, tuinarchitecte en leerkracht Kunstvakken in het middelbaar onderwijs. Momenteel is zij Yoga- docente en life coach.
Dominique schildert en maakt keramische werken, waarbij zij opvalt door haar voorliefde voor grove reliëfstructuren, glazuurexperimenten en het gebruik van het bijzonder warm kleurenpallet binnen de tinten oker, turquoise en Bordeauxrood. Dominiques koppen en torso’s zijn speels, brengen op geheel originele wijze archetypes bij elkaar tot iets verrassend nieuws, ‘een beetje gek’ zegt de kunstenares zelf. Sfinxen, vogels en eigenzinnige gezichtsuitdrukkingen worden vervlochten tot een fascinerend, multiinterpretabel symbolisch geheel van klei, metaal en glazuurkunst. Toch blijven haar werken steeds te behappen voor het grote publiek, vervreemdt zij de toeschouwer niet, maar lokt hem.
Dominiques werken zijn een warme, menslievende toevoeging in elk eigenzinnig interieur, staan de kunstliefhebber toe over het eigen ‘ik’ naar een breder ‘wij’ te stappen, als stappen over je eigen schaduw, waarbij ook meteen de link kan gelegd worden naar Dominques Yoga- beleving.
Hans Dullaart (NL) Beeldend Kunstenaar
Hans Dullaart, maakt gebruik van bijzondere voorwerpen, attributen, oude apparaten en dergelijke om zijn objecten en machines te maken. Technieken zijn las- en gietwerk, gecombineerd met collagetechnieken.
Zijn inspiratie deed hij op als kind, als hij zich onderdompelde in de wereld van Jules Verne, Terence H. White en bijvoorbeeld Flann O’ Brien…
Zijn objecten ontstaan dan ook vaak in combinatie met gedichten en muziek, maar altijd met een verhaal.
De bezoeker mag dat zelf ontdekken maar met een beetje geluk is de kunstenaar aanwezig en verhaalt hij dat zelf met wat humor en zelfspot…
Wiel Essers (B)
Eerst was er het experiment. Gevolgd door de diepgang van de vorm. Het is een kwestie van toelaten, tijd te nemen in een wereld die nooit stilstaat.
Het voortschrijdend inzicht heeft een plek gekregen in de huidige maatschappij. Kennis beheerst en losgelaten, om ruimte te maken voor gevoel. Hij is erdoor gefascineerd. Ruim veertig, bijna vijftig jaar in het kappersvak heeft Wiel Essers geleerd dat de fascinatie voor nieuwe vormen soms enige oppervlakkigheid met zich brengt. Vandaag is zijn creatieve wereld ‚fundamenteler, volmaakter.’
Onveranderd blijft zijn streven om uitsluitend te maken wat hij mooi vindt. Vanuit de suggestie de fantasie tot leven te laten komen. Eega Ell noemt die ‘eigenwijze handelswijze.’ Zijn grootste kracht. Hoewel bij tijd-en-wijl een uitdaging voor de mensen om hem heen, zijn de eisen die hij aan zich zelf stelt minstens even hoog. Hij denkt ‘overal over na’. Noemt het een voorrecht te zijn wie hij is.”Want alleen door dicht bij jezelf te blijven, je goed te voelen in je leven, kun je bijzondere dingen creëeren.”
Terwijl de samenleving wereldwijd aan grote veranderingen onderhevig is, ontstaan nieuwe kansen voor toenadering. De crises, met grote gevolgen voor velen, hebben de mens ook iets waardevols geschonken. Groeiende bewustwording. Het wegvallen van façades. Hopelijk leidt dit tot meer bedachtzaamheid, zegt Essers. Oprechtheid, Vriendelijkheid.
De kunstenaar in hem probeert de starheid te doorbreken. Iets ‘ lost te weken’, daar waar passiviteit overheerst. Hij, de eeuwige perfectionist.
Famke Rousseau (NL)
Famke Rousseau studeerde aan de academie voor beeldende kunsten in Maastricht. Haar werk werd onder andere al verkocht in Nepal, Londen, Panama, Noorwegen, Brussel en Amsterdam. Zij is vooral bekend om haar zeer kleurrijke schilderijen waarin zij het figuratieve beeld abstraheert door er letterlijk een sluier van olieverf overheen te schilderen.
Famke heeft zich door haar onderzoekende instelling veel verschillende technieken eigen gemaakt. In haar werk toont ze lef en is ze niet bang de regels van de hedendaagse kunst te overschrijden. Dit maakt haar werk vernieuwend en een must-have voor verzamelaars en kunst liefhebbers.