070/09/2017 – 24/09/2017
zaterdag en zondag van 14u tot 18u
Retrospectieve rond 10 jaar artistieke fotografie.
Liesje Reyskens (°1984) studeerde in 2007 cum laude af aan de Genkse Media and Design Academy, toen nog KHLim vandaag LUCA School of Arts. Precies tien jaar later mag de nieuwe stadsgalerij The-Gallery in de Molenstraat openen met een overzicht van wat ze in die tien jaar heeft gerealiseerd. De Zonhovense kunstfotografe vergaarde de voorbije jaren dan ook heel wat renommee met een kleurrijke beeldtaal waarin extravagante perfectie en kinderlijke naïviteit voortdurend opspelen. Voor ‘Periwinkle decade’ duikt ze in haar eigen archief.
PERIWINKLE DECADE
FLATTEUS BLAUW
‘Periwinkle decade’ verwijst naar het flatteuze blauw met lila-toets, een mierzoete kleur die onmiskenbaar deel uit maakt van haar fotografisch kleurenspectrum. Liesje Reyskens staat immers bekend om portretten van lieftallige modellen in een hyper-gestileerde wereld. De extravagante perfectie van de sprankelende portretten verhult en onthult tegelijk de schuld als onschuld van de jonge vrouwenlichamen. De ogenschijnlijke eenvoud manifesteert zich zoals sprookjes: ze prikkelen de fantasie, of verontrusten, of moraliseren zelfs, maar laten niemand onberoerd.
VIRTUEEL
Met haar vernieuwende kunstfotografie exposeerde Liesje Reyskens al van Kopenhagen en Milaan over Amsterdam en Madrid tot en met Toronto en Los Angeles. De voorbije jaren investeerde de kunstenares overigens ook in de virtuele mogelijkheden van haar fotografie. Zo voegde ze met behulp van augmented reality een nieuwe dimensie toe aan haar werk. Met behulp van de Liesje Reyskens-app kunnen de kijkers via hun mobile devices portretten virtueel ontsluiten.
Vorig jaar presenteerde ze nog de groots opgezette én opgemerkte fotografische Decamerone-raamvertellingen in de Hasseltse binnenstad en een grote expo in de Japanse tuin. Vanaf september is haar werk dus te zien in Genk in The-Gallery. Naast deze retrospectieve cureert ze in Fairynfluence ook een tentoonstelling met werk van vier kunstenaars die een link hebben met haar werk.
FAIRYNFLUENCE
In ‘Fairynfluence’ brengt Liesje Reyskens vier kunstenaars samen die een link hebben met haar eigen werk. “Het zijn kunstenaars die ik de afgelopen tien jaar heb leren kennen en die me inspireren. Met elk van hen heb ik de voorbije jaren al eens samen geëxposeerd en het leek me fijn om hun respectievelijke werken in dialoog te laten gaan met mijn eigen beelden.”
Op die manier verruimt de tentoonstelling ‘Periwinkle decade’ de blik van fotografie naar schilderkunst, keramiek en video. Zo heeft Marjan Laaper (Nederland) een voorkeur voor het filmen van dingen die over het algemeen aan onze aandacht ontsnappen. Tegenpolen als schoonheid en gevaar, het immateriële en het vergankelijke, vertrouwen en verontrusting verbinden zich in haar werk met elkaar op een manier die niet alleen verwondering wekt maar ook een gevoel van herkenning geeft. Iets wat we ook bij Liesje Reyskens herkennen.
Beeldend kunstenaar Joris Link (Nederland) maakt op zijn beurt keramische beelden over vormen, structuren en contrasten. Ze prikkelen de fantasie en staan niet op zichzelf maar gaan een relatie aan met de omgeving waarin ze zijn geplaatst. Zijn koloriet is verwant aan dat van Liesje Reyskens.
Barend van Hoek portretteert dan weer even graag vrouwen. Meisjes die je zo op straat kunt tegenkomen al stelt hij ze net iets scherper, verveelder of nuffiger dan ze in werkelijkheid zijn. Van Hoek zet ze groots aan, met grote ogen en zelfzekere blik, bijna cartoonesk.
Amy Wong (Canada) tot slot laat zich in de schilderkunst opmerken met een uitgesproken stijl met knallende kleuren en tongue-in-cheek humor zowel in titelvoering als in de werken zelf. De kunstenares refereert even graag naar de ‘girl culture’ en stopt Oost en West in een blender om feministische gekruide werken te serveren.
Voor meer informatie, interviews of highres images kan je terecht bij
Liesje Reyskens